mostyzamiastmurow.pl

Kiedy zaczyna się pracoholizm? Czy jestem pracoholikiem?

Pracoholizm

Istnieje subtelna równowaga pomiędzy pracą, aby żyć, a życiem, aby pracować.

Dla wielu ludzi praca jest czymś więcej niż tylko czymś, co robimy, aby zapłacić rachunki. Może stać się powołaniem, sposobem na spełnienie, ale jest różnica między poświęceniem się pracy a byciem pracoholikiem.

Czy pracoholizm to zaburzenie?

Nowe badania sprawdzają powszechność występowania pracoholizmu oraz to, jak często nadmiernie zaangażowana taktyka pracy krzyżuje się z objawami choroby psychicznej.

Obejmują one zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (OCD), zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), depresję i przewlekły lęk.

Badacze twierdzą, że do osób bardziej narażonych na pracoholizm należą młodsi, samotni pracownicy z wyższym wykształceniem, którzy są menedżerami, pracują na własny rachunek lub pracują w sektorze prywatnym.

W badaniu wzięło udział ponad 16 000 dorosłych.

Po przeanalizowaniu danych liczbowych okazało się, że istnieje wyraźny związek między pracoholizmem a licznymi zaburzeniami psychicznymi. Wśród tych, którzy wykazywali oznaki pracoholizmu, wskaźniki lęku, depresji, OCD i ADHD były znacznie wyższe niż u ich rówieśników niebędących pracoholikami.

Około 32,7% pracoholików spełniało kryteria ADHD (20% więcej niż normalnie), 25,6% wykazywało zachowania OCD (17% więcej niż normalnie), a 34% wykazywało oznaki lęku, co było aż o 22% wyższe niż normalnie.

Trudno powiedzieć, co jest przyczyną czego, ale autorzy sugerują, że pracoholizm może być oznaką znacznie głębszych problemów psychologicznych lub emocjonalnych. Co więcej, narzędzia cyfrowe, które są wszechobecne w naszych miejscach pracy i które umożliwiają pracę z dowolnego miejsca, mogą przyczyniać się do powstawania takich złych nawyków.

Skąd wiedzieć, czy to już pracoholizm?

Badacze zastosowali siedem ważnych kryteriów podczas rysowania linii pomiędzy uzależniającym i nieuzależniającym zachowaniem, aby określić, czy dana osoba może być uznana za pracoholika.

  • Zastanawiasz się, jak możesz wygospodarować więcej czasu na pracę.
  • Spędzasz znacznie więcej czasu na pracy, niż początkowo zamierzałeś/zamierzałaś.
  • Pracujesz, aby wypełnić sobie czas i zmniejszyć poczucie winy, niepokoju, bezradności lub depresji.
  • Inni mówili ci, żebyś ograniczył/ograniczyła pracę, ale odkładasz lub ignorujesz ich poradę.
  • Stajesz się zestresowany/zestresowana, jeśli nie możesz pracować.
  • Zaniedbujesz swoje zainteresowania i/lub ćwiczenia fizyczne z powodu pracy.
  • Pracujesz tak dużo, że ma to negatywny wpływ na twoje zdrowie.

Jeśli odpowiedziałaś/odpowiedziałeś twierdząco na cztery lub pięć punktów, najprawdopodobniej kwalifikujesz się do ram pracoholizmu. Żeby jednak uzyskać pewną informację na ten temat, należy skonsultować się ze specjalistą.

Konsekwencje pracoholizmu

Oprócz wpływu na twoją psychikę pracoholizm odbija się na wielu innych aspektach życia. Takich jak:

Zdrowie fizyczne

Zakładając, że masz stosunkowo czyste konto zdrowia, istnieje możliwość, że nie pozostanie tak na długo. Zwiększony oddech i tętno związane z reakcją na stres mogą zebrać ogromne żniwo, pozostawiając cię otwartym na przyszłe komplikacje, takie jak atak serca czy udar. Wreszcie, twoje nadgorliwe pragnienie pracy może ostatecznie uniemożliwić ci pracę. Przewlekły stres związany z byciem pracoholikiem może poważnie osłabić twój system odpornościowy. To prowadzi do większej liczby dni chorobowych i mniejszej wydajności, co prawdopodobnie prowadzi do większego stresu, więc cykl będzie po prostu zataczał koło.

Głównym problemem związanym ze stresem jest to, że wiele osób nie wie, jak sobie z nim odpowiednio radzić. Podczas gdy istnieje wiele dobrych sposobów na złagodzenie stresu – narkotyki i alkohol nie są na tej liście. Nie oczekuj, że będziesz miał wysoki poziom produktywności, gdy jesteś osłabiony.

Złe odżywianie

Ciągłe bycie w ruchu sprawia, że trudno znaleźć czas na przygotowanie porządnego posiłku. Nierzadko pracoholicy jedzą gotowe dania lub fast foody ze względu na wygodę. W końcu twoje ciało nie zgodzi się na taki styl życia.

Kawa i napoje energetyczne to częsty wybór zapracowanych ludzi. Chociaż kofeina pomaga się skupić, jej działanie jest krótkotrwałe. W końcu poczujesz się zbyt zmęczony, by być w pełni produktywnym, pozostawiając ci wybór: przebrnąć przez dzień po kofeinowym załamaniu lub kontynuować konsumpcję. Jeśli jesteś pracoholikiem, są szanse, że wybierzesz to drugie podejście. Podobnie jak w przypadku ogólnego stresu, kofeina w zbyt dużej ilości wpływa na słuch i mózg, często prowadząc do bólów głowy lub wysokiego ciśnienia krwi. 

Życie osobiste

Nawet jeśli uda Ci się uniknąć długiej listy psychicznych i fizycznych konsekwencji bycia pracoholikiem, istnieje duża szansa, że Twoi przyjaciele i rodzina i tak na tym ucierpią. Nieustanna praca lub przebywanie w pracy nieuchronnie prowadzi do izolacji społecznej. Związki i przyjaźnie mogą się rozpadać, ponieważ ludzie wokół ciebie czują się zaniedbywani.

Gdzie szukać pomocy?

Pracoholizm to ważny problem, którego nie należy lekceważyć. Warto udać się do terapeuty, który może pomóc ci obrać odpowiednią strategię lub doradzić wizytę u innego specjalisty. 

Jednym z wielu miejsc, gdzie możesz znaleźć pomoc, jest klinika Mosty Zamiast Murów. 

Zadzwoń, zapytaj, nie bój się szukać pomocy i zrozumienia: 505 450 350
Możesz też dołączyć do grupy wsparcia przez ten link: http://mostyzamiastmurow.pl/grupa-wsparcia/

Centrum Psychoterapii Mosty Zamiast Murów

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Powiązane artykuły

logo_mosty_zamiast_murów-02

Centrum Psychoterapii Mosty Zamiast Murów to zespół ludzi, których łączy doświadczenie, wiedza, pasja, ciekawości świata i zjawisk zachodzących między nimi. Tutaj chcemy podzielić się tym z Wami.

Homo sum humani nihil a me alienum puto.