Czym jest Kryzys i jak sobie z nim radzić?

Kryzys jest załamaniem skuteczności działania dotychczasowych strategii radzenia sobie, w  związku z nagłą lub przewlekłą sytuacją zmiany normatywnej np. przeprowadzka lub  nienormatywnej (choroba, przemoc, śmierć, katastrofa). Kryzysy dotyczą wszystkich. Każdy z nas przeżywa je inaczej, ze względu chociażby na czynnik zwany „rezyliencją”, czyli odpornością na stres,  na którą składają się głównie komponenty biologiczne. W praktyce oznacza to, że dwóch różnych  ludzi może zupełnie inaczej przeżywać i radzić sobie z danym kryzysem. Obecnie wszystkich dotyczy  kryzys związany z wojną na Ukrainie. Ważna jest świadomość, że nie ma „złych emocji”.  Kontaktujemy się ze śmiertelnością, również własną, stąd reakcja kryzysowa może przypominać  ostrą reakcję na stres. Ze względu na występujące uczucie przerażenia, silny lęk, brak poczucia  kontroli i wpływu na przebieg wydarzeń, bez pomocy z zewnątrz człowiek może nie być w stanie  samemu sobie poradzić, a to może prowadzić do wykształcenia PTSD.  

Jeżeli oferowane jest wsparcie, to ważne, aby przyjmować je bez poczucia winy. 

Należy pamiętać o poduszce buforowej w postaci odpowiedniej ilości snu oraz pełnowartościowych posiłków.  Warto zadbać o relacje i otaczać się wspierającymi ludźmi. Szczególnie w tym czasie, należy być wyrozumiałym w stosunku do własnych emocji i dać sobie przyzwolenie na tymczasowe obniżenie efektywności. Niektórzy mogą korzystać ze strategii odłączeniowej (nieświadomego  niedopuszczania przeżywanych emocji). Może to objawiać się zwiększeniem korzystania z substancji  psychoaktywnych, papierosów, ze smartfonów, binge’owanie Netflixa, zwiększeniem wydawania pieniędzy. 

Należy dokładnie siebie obserwować.

O  ile odłączenie bywa przydatne w nadmiernym  czuciu, szczególnie jeżeli jest duża potrzeba bycia efektywnym, to jednak warto obdarzyć się troskliwą opieką, aby wyważyć balans pomiędzy odczuwaniem a odłączaniem. 

Niektórzy mogą skierować się w stronę aktywizmu np. wsparcia uchodźców, działań  humanitarnych przejawiających różną formę niesienia pomocy. Ważne jest przy tym, aby nie zapominać o własnych potrzebach i korzystać z życia, nie wzbudzając w sobie i w innych poczucia winy w związku ze sprawianiem sobie przyjemności. W obliczu takich katastrof bywa, że odczuwamy błahość dotychczasowych problemów. Warto wykorzystać ten moment, aby od nowa obejrzeć świat w żywych barwach. 

Czy oglądanie wiadomości, telewizora jako zabezpieczenie się to dobra metoda?

Jest to nic innego jak napędzanie błędnego koła lęku. Warto świadomie korzystać z newsów (max. 1h dziennie), oczywiście ze sprawdzonych  źródeł. Omijać świadomie social media, które pełne są fake newsów. W sytuacji trudności odłożenia telefonu/pilota można przygotować sobie listę zachowań zastępczych, które dają dużą przyjemność np. taniec w domu lub słuchanie ulubionej muzyki, a może telefon do spokojnego przyjaciela, śpiewanie na głos czy zwyczajne wyjście na spacer. 

Co w sytuacji kiedy nic nie działa?

Gdy od ponad miesiąca utrzymuje się amotywacja, objawy depresyjne, a powyżej wymienione strategie nie działają, należy zgłosić się do specjalisty: psychologa, psychoterapeuty, psychiatry. Warto również rozważyć dołączenie do grupy wsparcia. Wiele korzyści płynie z uczestnictwa w takiej formie terapii. Daje ona uczestnikowi poczucie wspólnoty, a co za tym idzie, świadomość, że nie jest się samotnym w swoim problemie. W grupie można doświadczyć, że jest się innym potrzebnym. Odkrycie, że jest się pomocnym i że nasza  obecność może być dla kogoś cenna, buduje zdrową samoocenę i przynosi satysfakcję. Sama ta  świadomość, działa terapeutycznie i może również wzbudzić chęć pomagania innym.  

Chcemy Tobie pomóc! Dołącz do naszej grupy.

Zgłaszając się  do naszego Centrum można dołączyć do jednej z grup już istniejących. W tym celu należy najpierw umówić się na konsultację psychologiczną. Dopiero terapeuta na spotkaniu będzie mógł ocenić, czy wystarczy jedno spotkanie indywidualne czy potrzebne będzie ich więcej, aby w odpowiedni sposób przygotować do udziału w spotkaniach grupy. 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Powiązane artykuły

logo_mosty_zamiast_murów-02

Centrum Psychoterapii Mosty Zamiast Murów to zespół ludzi, których łączy doświadczenie, wiedza, pasja, ciekawości świata i zjawisk zachodzących między nimi. Tutaj chcemy podzielić się tym z Wami.

Homo sum humani nihil a me alienum puto.